Mobiel Vlaanderen

Van Brempt ondersteunt VAB met pleidooi voor meer groene golven



BRON : Kabinet van Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen
DATUM : 24-09-2008
TEKST : Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt reageert positief op de vraag van VAB om verkeerslichten te optimaliseren om file tegen te gaan. “Meer groene golven creëren in het verkeer is belangrijk. De groenste golf is die van trams en bussen die vlot kunnen rijden en dus moeten zij voorrang krijgen. Een groene golf voor openbaar vervoer wil trouwens niet zeggen dat auto’s meer voor het rood staan. Uit het onderzoek dat we nog maar net deden over de doorstroming van tramlijn 15 Antwerpen-Mortsel blijkt dat verkeerslichtenbeïnvloeding waarbij je de tram voorrang geeft, ook positief is voor de auto’s,” aldus de minister.

Er zijn ondertussen 25 trajecten in Vlaanderen geselecteerd waar de optimale afstemming van de verkeerslichten bekeken wordt.

Minister Van Brempt is ook voorstander om voldoende mensen in te zetten om aan de verkeerslichtenbeïnvloeding te werken. “Er bestaat vandaag al een soort van groene golfteam, met name de taskforce doorstroming die de vlotheid van het openbaar vervoer moet verbeteren via vrije busbanen en verkeerslichtenbeïnvloeding. Voor de uitvoering op het terrein moeten mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer , De Lijn en lokale wegbeheerders intensief samenwerken aan de verkeerslichtenbeïnvloeding. Ook het verkeerscentrum kan in de toekomst een belangrijke rol spelen bij het sturen van de verkeerslichten.”

Uit de studie over de doorstroming van de tram blijkt dat er heel wat maatregelen mogelijk zijn om het openbaar vervoer sneller te laten gaan. Tram 15 bijvoorbeeld zou daardoor een kwart sneller kunnen zijn. Verkeerslichtenbeïnvloeding is één van de maatregelen die een duidelijke tijdswinst kunnen opleveren. Opvallend in het onderzoek is dat verkeerslichtenbeïnvloeding niet negatief hoeft te zijn voor auto’s. Het is niet omdat de tram voorrang krijgt, dat auto’s langer hoeven te wachten, integendeel. Door een slimme afstelling van verkeerslichten kan de flow van àlle verkeer vlotter gaan. In Mortsel zal de nieuwe verkeerslichtenbeïnvloeding uitgetest worden via een proefopstelling in het najaar.

Meer informatie over de studie doorstroming tram 15 kan u vinden op www.kathleenvanbrempt.be



Persinfo:
Sara Vercauteren, woordvoerster van Kathleen Van Brempt
e-mail: sara.vercauteren@vlaanderen.be, 0495-21.56.69
www.kathleenvanbrempt.be