U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Vanaf volgend schooljaar Rijbewijs op school voor alle Vlaamse scholen
START
JE VERPLAATSEN
• te voet of met de fiets
• met bus, tram, metro of trein
• met taxi of autocar
• met auto of motor
• met boot, veer of ferry
• met het vliegtuig
VRACHT VERVOEREN
PERSONEN VERVOEREN
MOBILITEITSBELEID
• Beleidsplannen
• Lokale overheden
• Wetgeving en omzendbrieven
• Vademecums
• Overheden en administraties
• Belangengroepen,
   beroepsorganisaties

STUDIE & ONDERZOEK
• Overzicht
• Mobiliteit in cijfers
• Opleidingen
• Studiebureaus
TIJDSCHRIFTEN & NIEUWSBRIEVEN

Vanaf volgend schooljaar Rijbewijs op school voor alle Vlaamse scholen

BRON : Kabinet van Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen
DATUM : 13-03-2008

Het proefproject Rijbewijs op School dat theoretische rijlessen en rijexamen gratis op school aanbiedt, is een succes. Daarom wordt het pakket volgend schooljaar aangeboden aan alle Vlaamse secundaire scholen. Dat betekent dat 75.000 leerlingen volgend jaar hun theoretisch rijbewijs op de schoolbanken kunnen halen. Dat heeft Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit bekendgemaakt tijdens een bezoek aan Stella Maris in Merksem waar leerlingen vandaag hun rijexamen aflegden.

Volgend schooljaar zullen alle Vlaamse secundaire scholen Rijbewijs op School kunnen aanbieden aan hun leerlingen van de derde graad. Van Brempt reserveerde daarvoor 4 miljoen euro. Begin volgende week ontvangen alle Vlaamse scholen een uitnodiging om deel te nemen aan een infosessie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) waar ze kunnen intekenen op het project.

Eerste resultaten Rijbewijs op School

Vandaag heeft al één op drie van de leerlingen die deelnemen aan Rijbewijs op School hun rijexamen afgelegd. De proeffase loopt nog tot eind april. Vandaag slaagt 52% (tegenover 48% bij de rijscholen in 2007, in dit cijfer zijn de kandidaten die meerdere pogingen nodig hadden, meegerekend). De resultaten verschillen naargelang het type onderwijs. In het ASO (Algemeen Secundair Onderwijs) slaagt 73%, in het TSO (Technisch Secundair Onderwijs) 67%, in het BSO (Beroeps Secundair Onderwijs) 34% en in het BuSO (Buitengewoon Secundair Onderwijs) 53%.

Opmerkelijk: 77% van de deelnemende leerlingen van het VSBBO Poperinge, een BuSO-school haalden hun theoretisch rijbewijs. Het VSBBO Poperinge haalt dit goede resultaat omdat de school in haar lessenpakket bovenop het basispakket van Rijbewijs op School extra aandacht schenkt aan verkeerseducatie.

Van Brempt spoort alle scholen dan ook aan om extra inspanningen te doen: "Scholen die hun leerlingen extra motiveren en binnen de bestaande lessen verkeersreglementering en -veiligheid opnemen, behalen betere resultaten. Ik roep daarom alle scholen op om werk te blijven maken van verkeerseducatie. Een rijbewijs is immers nog altijd erg bepalend voor de latere participatie aan de samenleving, in de eerste plaats voor de jobkansen van onze jongeren."

Om scholen op vlak van verkeerseducatie vlot wegwijs te maken, maakte de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde een handige gids voor scholen met een overzicht van al het beschikbare lesmateriaal. Het overzicht is ook online (www.verkeerskunde.be) te raadplegen.

Proeffase Rijbewijs op School

Via rijbewijs op school krijgen dit schooljaar 2.000 leerlingen van 25 scholen uit de derde graad een lessenpakket van 8 uur verkeerseducatie. Na het volgen van die lessenreeks kunnen ze in hun eigen school gratis het theoretische rijexamen afleggen. Het lessenpakket wordt opgesteld door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in samenwerking met de rijscholen.

Voor de lessen wordt beroep gedaan op de professionele lesgevers van de rijscholen. Maar het gaat om meer dan louter technische verkeerslessen. Naast de voorbereiding op het theoretische rijexamen is duurzame mobiliteit prominent in de 8 uur opleiding aanwezig. Ook onderwerpen als verkeersveiligheid, milieu en de bewuste keuze voor een voertuig zullen aan bod komen.

Praktische info

Infosessies voor scholen en rijscholen die willen intekenen op Rijbewijs op School :

• 9 april: Provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge
  • 16 april: Provinciehuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen