Mobiel Vlaanderen

Mobiliteitscampagne Vlaamse overheid valt in de prijzen



BRON : Vlaams minster van Openbare Werken Kris Peeters en Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt
DATUM : 04-01-2007
TEKST :

De mobiliteitscampagne met als thema ‘wat is uw excuus?’ van Vlaams minster van Openbare Werken Kris Peeters en Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, is in de prijzen gevallen. De campagne wil weggebruikers aanzetten tot meer verantwoord rijgedrag.

Op het Meribel Festival in Frankrijk werd de campagne beloond met een Crystal Award. De internationale jury lauwerde de campagne als de beste in de categorie ‘Charities/General Intrest’.

De campagne kreeg in eigen land al veel weerklank omdat ze gebaseerd is op slogans die het publiek zelf kon bedenken en kiezen. Mensen werden aangemoedigd de meest absurde excuses te verzinnen voor het niet respecteren van bepaalde verkeersregels. Daarmee wilde de overheid op een ironische, speelse manier duidelijk maken dat er eigenlijk geen uitvlucht bestaat om regels aan de laars te lappen.

De vormgeving was even krachtig als eenvoudig. Door middel van typografie en kleurenbalken in perspectief werd gezorgd voor optimale impact.

Naast de gekende baanaffiches maakte de campagne ook gebruik van secundaire media als broodzakken, projecties op gebouwen, bestickerde wagens, placemats en Boomerangkaarten.

De Vlaamse overheid is momenteel druk bezig met het vervolg op de excuuscampagnes. Het startschot voor de alleerste mobiliteitscampagne van 2007 wordt gegeven op 15 januari. Dit keer zal worden gewerkt rond het thema ‘veilig inhalen’.


Voor meer informatie :

Daphne DeWolf
Communicatieverantwoordelijke Agentschap Infrastructuur
Koning Albert II-laan 20, bus 4,
1000 Brussel

tel. 02 553 75 57
fax. 02 553 79 05
e-mail daphne.dewolf@mow.vlaanderen.be




Link :een aantal voorbeeldjes