Mobiel Vlaanderen

De Waterbus wordt vanaf 2021 uitgebaat door Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust



BRON : Kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
DATUM : 04-12-2020
TEKST :

Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) keurde de Vlaamse Regering op 4 december 2020 de overdracht van De Waterbus goed. Vanaf 1 januari 2021 zal het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de uitbating op zich nemen.

Over water naar stad en haven

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters: “Voor de gebruikers van De Waterbus verandert er niets, de dienstverlening en communicatiekanalen blijven ongewijzigd. De Waterbus toont aan dat personenmobiliteit over water in stijgende lijn zit. Met de grote werken in en om Antwerpen in de komende jaren, moet De Waterbus mee de modal shift ondersteunen en past zij perfect binnen het plaatje van de minder-hinder-maatregelen.”

In uitvoering van het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering zal personenmobiliteit over het water in handen worden gegeven van één overheidsentiteit. Eerder dit jaar besliste de Vlaamse Regering om de toewijzing van het beheer, de organisatie en de exploitatie van het openbaar personenvervoer over water in handen van het agentschap MDK te geven. “Ik wil graag een woord van dank richten aan Port of Antwerp en Aqualiner voor het verzekeren van het personenvervoer over water de afgelopen jaren. Vlaanderen neemt met veel enthousiasme deze rol over en blijft de dienstverlening zo garanderen” , zegt minister Peeters.

Met de overdracht van De Waterbus naar MDK wordt uitvoering gegeven aan dit besluit. Ook de veerdiensten in Vlaanderen komen op termijn allemaal onder de vleugels van MDK. Alleen de veerdiensten op de Maas blijven in handen van De Vlaamse Waterweg , wegens een eerder gesloten overeenkomst met Nederland.

Op 10 januari 2020 verwelkomde Aqualiner samen met minister Peeters de miljoenste passagier op De Waterbus. Deze zomer kende het aantal gebruikers van De Waterbus pieken van meer dan 3.000 passagiers en fietsen per dag. De gebruikers van de Waterbus bestaan uit woon-werk verkeer (met 50% fietsgebruikers) op zoek naar een betrouwbare en vlotte Scheldekruising, tijdens het weekend kan de Waterbus rekenen op een groot aandeel recreatieve gebruikers.