Mobiel Vlaanderen

Tunnelreflex voor meer veiligheid



BRON : Kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
DATUM : 06-07-2020
TEKST :

In de zes belangrijkste Vlaamse tunnels gebeuren jaarlijks zo’n 200 ongevallen en 180 incidenten, vooral pech en verloren lading. Deze zijn in eerste instantie nefast voor de verkeersveiligheid, maar brengen vaak ook schade toe aan de tunnelinfrastructuur. Daarom lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe campagne om weggebruikers te informeren over veilig rijgedrag in tunnels.

De campagne start op maandag 6 juli 2020 en loopt op de affiches langs snel- en gewestwegen en op sociale media. Eén van de belangrijkste oorzaken van ongevallen in een tunnel is niet voldoende afstand houden. “Een veilige volgafstand van je voorligger houden is een gemakkelijke maatregel om veiliger te rijden”, verduidelijkt minister van mobiliteit Lydia Peeters. “Zeker in tunnels, waar de zichtbaarheid en ruimte sowieso beperkter is, is het essentieel dat weggebruikers voldoende afstand houden van elkaar. Daarom willen we met deze campagne een ‘tunnelreflex’ lanceren: wanneer je in een tunnel rijdt moet je onmiddellijk meer afstand houden van je voorligger, die reflex willen we aanleren.”

Onvoldoende afstand houden vergroot het risico op een ongeval. Als je voorligger plots in de remmen gaat voor een onverwacht obstakel of de staart van een file, riskeer je om niet tijdig te kunnen reageren met een kop-staartaanrijding tot gevolg. Als dit gebeurt in een tunnel, dan zijn de gevolgen ernstig. De tunnelkoker kan volledig geblokkeerd raken en voertuigen kunnen hierdoor in brand schieten. Het is vaak ook moeilijker voor de hulpdiensten om ter plaatse te geraken. Er is ook weinig ruimte in de tunnel voor hulpverlening.

Vorig jaar nog zijn er verschillende kop-staartaanrijdingen gebeurd in de Beverentunnel. Monitoring van de ongevallen toont aan dat het steeds gaat om ongevallen in de staart van de files die ontstaan tijdens piekmomenten. Wanneer er net na de tunnel file ontstaat, vertraagt bijgevolg ook het verkeer in de tunnel. Door de tunnelomgeving merkt aankomend verkeer de file vaak te laat op en dat zorgt voor aanrijdingen.

“Dergelijke ongevallen kunnen vermeden worden als bestuurders de reflex hebben om de aandacht op de weg te houden en altijd voldoende afstand te houden van de voorligger”, zegt minister Peeters. “Verkeersveiligheid is een topprioriteit en we moeten op alle mogelijke manieren de weggebruikers duidelijk maken wat men zelf kan doen om ongevallen te vermijden, daarom lanceren we nu deze campagne, aanvullend op alle andere maatregelen die we nemen om de veiligheid in tunnels te verzekeren.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer voerde in 2019 een tunneldoseringsyteem in in de Beverentunnel. Bij filevorming in de tunnel beperken we (tijdelijk) het aantal beschikbare rijstroken om de staart van de file uit de tunnel te halen. De file vormt zich dan niet meer in de tunnel maar ervoor, terwijl het verkeer wel nog vlot door de tunnel kan blijven rijden.

Naast een veilige volgafstand lanceert het Agentschap Wegen en Verkeer in juli nog twee thema’s rond tunnelveiligheid: wat te doen bij pech en wat te doen bij brand in een tunnel.

 

“Het is belangrijk om te weten wat je exact wel en niet mag doen in een tunnel en vooral wat je moet doen als het toch eens misloopt”, besluit minister Peeters. “Via animatiefilmpjes, die op sociale media worden gelanceerd, geven we enkele tips om veilig door een tunnel te rijden. Via deze grootschalige sensibiliseringscampagne willen we onze tunnels veiliger maken, zodat er minder ongevallen gebeuren en ze kunnen blijven zorgen voor een vlot en veilig verkeer voor alle weggebruikers.”

(de zes tunnels: Kennedytunnel, Craeybeckxtunnel, Beverentunnel, Tijsmanstunnel, Vierarmentunnel en Liefkenshoektunnel)