Mobiel Vlaanderen

Verkeersdoden: naast sensibilisering ook inzetten op infrastructuur



BRON : Kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
DATUM : 11-03-2020
TEKST :

In antwoord op een aantal vragen over de recente ongevallencijfers heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) een aantal maatregelen aangekondigd. Naast opleiding en sensibilisering wil de minister ook volop inzetten op betere infrastructuur. “Verkeersveiligheid is een absolute topprioriteit. We moeten met een gerust hart onze kinderen met de fiets naar school of sportclub kunnen laten gaan”, zegt minister Lydia Peeters.

Gevaarlijke punten

Vlaams minister Lydia Peeters wil volop inzetten op de aanpak van gevaarlijke punten en daarvoor wil ze de hulp inroepen van lokale besturen en politiezones. Waarom niet afgevaardigden van lokale besturen, politiezones en de districten van AWV maandelijks in overleg laten gaan om de locaties waar verkeersongevallen gebeuren te analyseren en meteen over te gaan tot actie. Zij hebben vaak een beter zicht op concrete verkeersonveiligheidssituaties voor gewestwegen op hun grondgebied.

Daarnaast is de doorlooptijd van infrastructuurprojecten veel te groot en moet deze naar beneden. “Het kan niet zijn dat vandaag de dag nog 34 zwarte punten uit de lijst van 2002 wachten op een herinrichting. Daarom een oproep om onmiddellijk te onderzoeken hoe (interne) procedures vereenvoudigt kunnen worden. En een verzoek om daar waar mogelijk, snelle en kleine ingrepen uit te voeren om de situatie tijdelijk al veiliger te maken”, aldus Lydia Peeters.

We hebben onze dynamische lijst met zwarte punten, voor 2019 gaat het om 314 locaties waar ook snel herinrichtingen dienen te gebeuren ten behoeve van de verkeersveiligheid. Naast onze zwarte punten zijn er bovendien ook nog grijze punten, locaties waar vaak bijna ongevallen gebeuren en die als onveilig worden ervaren. Via moderne en intelligente datasystemen (locaties waar vaak bruusk geremd wordt) kunnen deze plaatsen snel gedetecteerd worden. Ook hier is de input van lokale besturen weer belangrijk.

Controle, handhaving en sensibilisering

Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen. Ook gedragssturing blijft belangrijk. We focussen op educatie, sensibilisering en handhaving.

Overdreven snelheid ligt vaak aan de oorzaak van ongevallen. Hierdoor blijven controle en handhaving belangrijk om weggebruikers bewust te maken van overdreven snelheden. Minister Lydia Peeters wil naast de GAS-boetes voorlichte snelheidsovertredingen dan ook meer inzetten op camera’s (roodlichten snelheidscamera’s en trajectcontroles). Tot op heden werden gemiddeld 20 trajectcontroles voorzien op jaarbasis. Ook hier is de vraag veel hoger en wil de minister naast trajectcontroles ook inzetten op roodlicht- en snelheidscamera’s op bepaalde punten.

Tot slot herhaalt Lydia Peeters dat elke verkeersslachtoffer er één te veel is. Het doel blijft om tegen 2050 naar nul verkeersdoden te gaan.