Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Extra impuls voor vlotte en veilige fietssnelwegen

Extra impuls voor vlotte en veilige fietssnelwegen



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn en Vlaamse Stichting Verkeerskunde
DATUM : 28-12-2018
TEKST :

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en minister van Economie Philippe Muyters trekken de EFRO-steun voor fietssnelwegen op naar 43 miljoen euro. Zo kunnen er in totaal 25 fietssnelwegen gerealiseerd worden met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het gaat vooral over ‘missing links’, die vroeger vaak werden uitgesteld wegens ‘te duur’: fietstunnels- en bruggen die cruciaal zijn om de fietssnelwegen vlotter en veiliger temaken. “Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in de fiets”, zegt Weyts. “We willen met verbeterdefietsverbindingen méér Vlamingen verleiden om de auto wat vaker te laten staan”.

In het weekend is Vlaanderen een fietsland, als talloze wielertoeristen de baan op gaan. Dat geldt echter niet tijdens de werkweek, want dan gaan we liever met z’n allen in de file staan. “Ik wil deVlamingen sterke argumenten geven om ook in het woon-school- en het woon-werkverkeer tekiezen voor de fiets”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Ik zet daarbij sterk in opfietssnelwegen: kwalitatief hoogstaande fietsverbindingen in een eigen bedding, die belangrijke woon- en werkkernen verbinden voor fietsers”.

Weyts en zijn collega Vlaams minister van Economie Philippe Muyters putten nu extra middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De EFRO-steun voor fietssnelwegen wordt opgetrokken naar 43 miljoen euro: een extra verhoging van 3,3 miljoen euro. Dankzij deze extra impuls kan er een fietstunnel gebouwd worden onder de Leuvensesteenweg in Zaventem (deel van de fietssnelweg langs de R22) en ook een fietstunnel onder het goederenspoor in Antwerpen (deel van de fietssnelweg F12 tussen Antwerpen en Bergen op Zoom). Het totaal komt zo op 25 fietssnelwegprojecten met EFRO-steun – in de meeste gevallen fietsbruggen en fietstunnels die conflicten vermijden tussen de gebruikers van de fietssnelweg en autoverkeer. Bovenop de EFRO-middelen neemt de Vlaamse Overheid 40% van de totale financiering op zich. De provincies en de gemeenten passen de rest bij.

De investeringsbudgetten voor de fiets waren nooit eerder zo hoog. Aan het begin van de regeerperiode lag het Vlaamse investeringspeil op 89 miljoen euro per jaar. In 2017 werd de langschijnbaar ‘onbereikbare’ kaap van de 100 miljoen euro gerond. In 2018 was er begin novemberal meer dan 110 miljoen euro vastgelegd voor de fiets en Weyts wil het investeringsbudget blijven verhogen.

Alle fietssnelwegen zijn terug te vinden op: https://fietssnelwegen.be



© 2019 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info