Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > De Lijn versterkt de dienstverlening

De Lijn versterkt de dienstverlening



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn
DATUM : 29-08-2018
TEKST :

Extra ritten, extra materieel, extra groen, extra reizigersinfo, ... De Lijn wordt sinds het begin van deze regeerperiode intern hervormd zodat het bedrijf in 2020 de vergelijking met de prive?sector kan doorstaan. Nu komt de focus ook te liggen op de verbetering van de dienstverlening. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt extra middelen vrij voor een uitbreiding van het aanbod op de drukste verbindingen, extra reizigersinformatie en meer gebruiksgemak. Al vanaf september wordt op een reeks drukke verbindingen het aanbod uitgebreid. Weyts: "Er gaat minder belastinggeld naar De Lijn, maar de belastingbetaler krijgt er een betere dienstverlening met meer aanbod voor terug".

De Lijn kan de dienstverlening verbeteren dankzij de historisch hoge investeringen van deze Vlaamse Regering. Nog nooit is er in e?e?n legislatuur zoveel gei?nvesteerd in De Lijn. In deze regeerperiode bestelt Vlaanderen 781 nieuwe bussen (ter waarde van € 230 miljoen) en 110 nieuwe trams plus 14 trambussen (ter waarde van € 260 miljoen). De nieuwe bussen worden vanaf september geleverd in schijven van 10 bussen en zullen geleidelijk instromen. In 2019 volgen de eerste trambussen en eind 2019 ook de extra (Kust)trams.

De vele nieuwe bussen zijn modern, comfortabel e?n duurzaam. Er kan gekozen worden voor hybride en elektrische bussen dankzij € 22 miljoen uit het Klimaatfonds en een extra € 20 miljoen die Weyts verkreeg bij de laatste begrotingsbesprekingen. Die nieuwe bussen zullen ook vlotter kunnen doorrijden, want Weyts investeert € 10 miljoen extra in verkeerslichtenbei?nvloeding, zodat de bus op kruispunten letterlijk voorrang krijgt op de auto.

Bovenop al deze eerdere investeringen, maakt Weyts nu nog eens € 20 miljoen vrij voor een verdere verbetering van de dienstverlening van De Lijn.

Extra aanbod

Het aanbod van de Vlaamse vervoersmaatschappij, dat je kan meten aan het aantal plaatskilometers (het aantal plaatsen maal het aantal afgelegde kilometers) is al gestegen met +3,7% tussen 2014 en 2017. Het aanbod zal volgend jaar sowieso verder stijgen, onder meer door de inzet van trambussen van 24 meter lang op het nieuwe Ringtrace? in de Vlaamse Rand en door het instromen van nieuwe Kusttrams.

Weyts geeft de uitbreiding van het aanbod nu een extra impuls door nog eens € 9 miljoen te investeren in het exploitatiebudget.

Concreet wordt er meteen € 1,5 miljoen gei?nvesteerd, zodat het aanbod al vanaf september opgetrokken kan worden in de Vlaamse Rand, provincie Antwerpen en vanaf oktober ook in de regio Gent. In 2019 volgt nog eens € 7,5 miljoen euro voor de andere regio’s. Het geld gaat naar extra aanbod op de drukste lijnen op de drukste momenten. "Vroeger was er een blinde aanbodpolitiek, nu volgen we de vraag", zegt Weyts. "Dit geld gaat heel gericht naar de lijnen waar de nood het hoogst is".

Het extra aanbod wordt op verschillende manieren gerealiseerd. Er kunnen gewoon extra bussen ingezet worden in de spitsmomenten, zoals bv. zal gebeuren op lijn 241 die in de Vlaamse Rand rijdt tussen Strombeek-Bever en Brussel. Er kan een compleet nieuwe lijn opgezet worden om drukke attractiepolen te verbinden, zoals de nieuwe verbinding Gent Arteveldepark – Gent-Sint- Pieters – Koningin Fabiolalaan, die vanaf 1 oktober uitrijdt. En De Lijn kan ook langere trams inzetten, wat bv. zal gebeuren op de Antwerpse Lijn 3 (Merksem-Zwijndrecht), die nu nog bediend wordt met trams van 30m lang, maar binnenkort bediend wordt met trams van 45m lang.

Extra reizigersinfo, extra gebruiksgemak

De Lijn wordt ook klantvriendelijker, dankzij een investering van € 9,5 miljoen in digitalisering, verbeterde haltes en verbeterde reizigersinformatie. Zo verbetert de dienstverlening met digitale vervoersbewijzen zoals het m-ticket en de m-card en fysieke 'touchpoints' om aankopen te doen in Lijnwinkels. Er wordt ook gei?nvesteerd in realtime reizigersinformatie via een verbeterde app en via halteborden. Er zijn momenteel 371 halteborden die werken en er is een opdracht in de markt gezet om het aantal halteborden uit te breiden tot 1.200. Die uitbreiding moet plaatsvinden in 2019 en 2020.

Weyts investeert ook € 1 miljoen in de overname en uitbreiding van het 'Blue Bikes'-systeem. In de komende jaren zal het aantal deelfietsen verdrievoudigen en komen er heel wat nieuwe Blue Bike-locaties aan bushaltes. Via je abonnement bij De Lijn zal je ook een Blue Bike kunnen gebruiken. Het wordt zo veel eenvoudiger om het openbaar vervoer te combineren met de fiets, zodat je ook de 'last mile' tussen de bushalte en je eindbestemming snel en comfortabel kan afleggen.

"Het is ve?e?l verandering in e?e?n keer, maar we hebben een duidelijk doel", zegt Weyts. "We willen nog meer Vlamingen verleiden om de auto wat vaker te laten staan en te kiezen voor het openbaar vervoer".

Extra aanbod in het najaar van 2018
Regio Verbinding Extra aanbod door
Vlaamse Rand Lijn 128 Ninove - Brussel Versterking tijdens de spits in P2 tussen Eizeringen en metro Weststation.
Vlaamse Rand Lijn 128 Ninove - Brussel Versterking op zaterdag tussen 10 en 18 uur en inzet gelede bussen.
Vlaamse Rand Lijn 170 Halle - Sint-Pieters-Leeuw - Brussel Verhoging van de frequentie van om de 15' naar om de 12'op weekdagen P2 tussen 7 en 19 uur.
Vlaamse Rand Lijn 214 Asse - Brussel De verkorte ritten die vandaag rijden tussen Zellik en metro Simonis verlengen tot Asse Station op weekdagen P2 en uitvoering met gelede bussen ipv standaard.
Vlaamse Rand Lijn 241 Wemmel - Brussel Versterking tussen Wemmel en Brussel tijdens de spits P2 in de ochtend- en avondspits.
Vlaamse Rand Lijn 241 Wemmel - Brussel Versterking aanbod Wemmel - Brussel op zaterdag.
Vlaamse Rand Lijn 358 Leuven - Brussel Verdubbeling frequentie Brussel - Kortenberg - Leuven op zaterdag tussen 10 en 18 uur tot een 15' frequentie.
Vlaamse Rand Lijn 317 Leuven - Brussel Verdubbeling frequentie Brussel - Tervuren - Leuven op zaterdag tussen 10 en 18 uur tot een 30' frequentie.
Antwerpen Tramlijn 3 45m-Albatrossen inzetten op tramlijn 3 in plaats van 30m-lange Hermelijnen of Albatrossen
Kempen Heist-op-den-Berg - Geel Op dit deeltraject (lijn 510 rijdt nog verder naar Mechelen) willen we tijdens de spitsuren op schooldagen 2 extra bussen inleggen.
Antwerpen Hoboken - Antwerpen Noorderplaats In de spits extra bussen laten rijden.
Antwerpen Buslijn 20 De frequentie op schooldagen tijdens de spisturen verdubbelen (van 20' naar 10').
Antwerpen Tramlijn 2 Extra trams tijdens de spitsuren op schooldagen
Kempen Buslijn 490 tussen Turnhout en Geel Op dit deeltraject (lijn 490 rijdt nog verder naar Aarschot) tijdens de spitsuren op schooldagen 2 extra bussen
Kempen Buslijn 450 tussen Poppel en Turnhout Extra bussen
Kempen Herentals Extra bus
Gent Lochristi - Dampoort Versterking Lochristi Dorp Oost tot Dampoort - enkel P2 tijdens spits
Gent Lijn 1 Korenmarkt-GSP Versterking tussen Korenmarkt en Gent-Sint-Pieters - enkel op vrijdagavond P2 tijdens spits
Gent Nieuwe lijn GSP-Arteveldepark Nieuwe lijn van GSP (busstation) - Arteveldepark via lijn 65/67 - GSP (Clementinalaan) - Albertlaan - Neermeerskaai - Europabrug - Gordunakaai - Fabiolalaan - Sportstraat - Albertlaan - GSP (busstation) - elke dag van 6u30 tot 19u30
Gent Lijn 3 Versterking tijdens ochtendspits P2 tussen Rooigemlaan en Dampoort
Gent Lijn 55 Versterking tijdens P2 ochtend- en avondspits


© 2019 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info