Mobiel Vlaanderen

Aanpassing regelgeving maakt uitrol vierkant-groen mogelijk



BRON : Kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
DATUM : 27-11-2020
TEKST :

Het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) om de plaatsingsvoorwaarde voor driekleurige verkeerslichten op te heffen werd aangenomen door de Vlaamse Regering. Deze plaatsingsvoorwaarde in de wegcode verhinderde een flexibele toepassing van het driekleurig stelsel met pijlen en de uitrol van het vierkant-groen principe. “Bij het vierkant-groen principe hebben alle fietsers en bestuurders van bromfietsers tegelijkertijd groen licht op alle takken van het kruispunt, dit in een aparte fase van de automobilisten. Hierdoor is er geen conflict mogelijk met deze laatste categorie van voertuigen, waardoor zware ongevallen vermeden kunnen worden.”

Vierkant groen is een positief verhaal

Waar mogelijk moeten kruispunten zo veel als mogelijk conflictvrij worden gemaakt. Het driekleurig stelsel met pijlen leent zich hier perfect toe op sommige kruispunten. Toepassing van deze groene pijltjesverkeerslichten maakt dat er per definitie uit de dwarswegen geen aanduiding met een rood fietserslicht wordt aangeduid, maar eveneens een zelfde groen pijltjesverkeerslicht.

Hiernaast zal de toepassing van vierkant groen in de praktijk ook mogelijk zijn met gewone klassieke fietserslichten, met name op kruispunten waar niet alle takken op gelijke wijze groen zullen krijgen. Bij wijze van proef wordt vierkant groen voor fietsers overigens reeds toegepast met gewone klassieke fietserslichten op een aantal kruispunten in Vlaanderen (vb. Hasselt).

“Kruispunten die met dit systeem werken, worden uitgerust met verkeerslichten die pijltjes laten zien rond het silhouet van de fietser of voetgangers. Doel is om contact te vermijden tussen zwakke weggebruikers en auto’s en vrachtwagens, en zo dodehoekongevallen te voorkomen. Weer een stap verder om van Vlaanderen een nog aantrekkelijkere fietsregio te maken. Zo zorgen we voor een betere doorstroming en verhogen we de verkeersveiligheid van fietsers.” , zegt Lydia Peeters.