Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > ’s Werelds langste composietbrug komt naar Brugge

’s Werelds langste composietbrug komt naar Brugge



BRON : De Vlaamse Waterweg
DATUM : 25-02-2019
TEKST :

Op dinsdag 26 februari 2019 plaatst waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen naast de Canadabrug in Brugge. De bestaande houten bruggen waren erg beschadigd en worden vervangen door nieuwe exemplaren uit composiet. Het gaat om een dubbele primeur. Het is de eerste fietsbrug in Vlaanderen van deze omvang in glasvezelversterkte kunststof en het is meteen de langste composietfietsbrug uit één stuk ter wereld.

Technisch hoogstandje

De nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen zijn gemaakt uit composiet. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. Bovendien gaat composiet langer mee en vraagt het materiaal weinig onderhoud. Met een lengte van 42 meter elk worden het de langste composiet fietsers- en voetgangersbruggen uit één stuk ter wereld. Ter vergelijking: de lengte van een gemiddelde Boeing 737 is 35 meter.

De vervanging van de fiets- en voetgangersbruggen gebeurt in opdracht van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten en het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid ondersteunen het project.
Proefproject

De composietbruggen in Brugge zijn een proefproject met een groot potentieel voor de rest van Vlaanderen. De bruggen hebben een levensduur van meer dan 100 jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren. In de tweede fietsers- en voetgangersbrug worden er sensoren geplaatst. De Vlaamse overheid hoopt met behulp van deze sensoren veel bij te leren over het ontwerp en het gedrag van deze bruggen, zodat er in de toekomst meer gewerkt kan worden met composietmaterialen.

Plaatsing eerste nieuwe fietsers- en voetgangersbrug

De bruggen worden gefabriceerd in de FiberCore fabriek in het Nederlandse Rotterdam. In de nacht van 25 en 26 februari 2019 wordt de brug vervoerd vanuit Rotterdam naar Brugge. Op dinsdag 26 februari 2019 plaatst de aannemer West Construct nv dan de eerste brug. De brug weegt 22 ton en zal met kranen op haar plaats gehesen worden.

Hinder tijdens de werken

Van maandag 25 februari 2019 om 7.00 u tot en met dinsdag 26 februari 2019 om 16.00 u zal de Maria Van Bourgondiëlaan, tussen Leopold I-laan en Kanunnik Van Hoonackerstraat, enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer.

Momenteel maken fietsers en voetgangers gebruik van de tweede, bestaande brug. Van zodra de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug in gebruik wordt genomen, zal de omleiding voor fietsers en voetgangers via de nieuwe brug verlopen en wordt de tweede brug afgesloten en eveneens vervangen.

Werken Canadabrug

Na 70 jaar intensief gebruik is de Canadabrug aan een grondige renovatie toe. De renovatiewerken zijn behoorlijk ingrijpend. Zowel de onder- als de bovenbouw van de brug worden volledig vernieuwd en ook de leuning wordt hersteld. De werken aan de Canadabrug, die gestart zijn in november 2018, zitten op schema en worden zonder onvoorziene omstandigheden eind april 2019 afgerond.



© 2019 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info